
У 2025 році Швеція зафіксувала “різке збільшення” кількості перешкод у роботі GPS над Балтійським морем, що безпосередньо впливає на цивільну авіацію. Джерела цих перешкод виявлено на території Російської Федерації.
Кількість інцидентів сягнула 733 станом на 28 серпня, тоді як у 2024 році їх було 495, а у 2023 році лише 55. Про це свідчать дані Шведського транспортного агентства Transportstyrelsen.
Влада також повідомила, що отримує “майже щоденні” звернення про проблеми з навігацією, що впливають на літаки в цьому районі. Водночас джерела перешкод були виявлені на території Росії.
Андреас Хольмгрен, керівник підрозділу, який займається цим питанням, сказав, що перебоїв стало більше як за кількістю, так і за географією поширення. Якщо раніше вони були локальними, то нині охоплюють значно більшу територію над Балтійським морем.
Він наголосив, що такі дії становлять “ризик для безпеки” цивільної авіації. Попри наявність у пілотів альтернативних систем навігації, збої створюють небезпеку для польотів.
Швеція планує ескалувати це питання на міжнародному рівні, зокрема винести його на обговорення в Міжнародну організацію цивільної авіації (ICAO). Масштаби проблеми вже виходять за межі регіональної і потребують спільної відповіді партнерів.
Що передувало
Звіт з’явився лише через кілька днів після того, як літак, на борту якого перебувала президентка Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн, постраждав від перешкод GPS під час підльоту до аеропорту болгарського міста Пловдів, що спричинило затримки її подорожі. Це сталося у неділю, 31 серпня, а ймовірною причиною інциденту стало втручання російських засобів радіоелектронної боротьби (РЕБ).
Під час посадки літак не міг використовувати навігаційні системи й екіпаж був змушений орієнтуватися за паперовими картами.
Речниця Єврокомісії Аріанна Подеста заявила, що такі випадки стали “майже щоденною практикою” на східному фланзі ЄС. Йдеться не лише про авіацію, але й про морські перевезення та інші сектори економіки, які дедалі частіше страждають від глушіння та підробки супутникових сигналів.
Натомість речник кремлівського диктатора Володимира Путіна відкинув звинувачення у причетності Росії до збою GPS-сигналу під час посадки літака з Урсулою фон дер Ляєн в Болгарії. Дмитро Пєсков заперечив це звинувачення, назвавши його “некоректним”.
Як повідомляв OBOZ.UA, Урсула фон дер Ляєн заявила, що агресія Росії проти України та гібридні атаки Кремля становлять пряму загрозу безпеці всього Європейського Союзу. За її словами, Путін є “хижаком”, поплічники якого атакують європейські суспільства.
Джерело: OBOZ.UA